Pokemon - Boldog szülinapot, Pikatchu!

Épp 25 évvel ezelőtt - 1996. februárjában - dobták piacra a Pokémon című videójátékot.
Pokemon, a japán anime-siker

Fura, igaz? Már 25 éves Pikatchu, a kis sárga animefigura, aki minden iskolatáskán ott lógott a 90-es években... Mintha csak most történt volna, hogy megjelentek a kis szeretnivaló szörnyek az életünkben és sokan hatásukra kezdtek el érdeklődni a japán rajzfilmek iránt.

Bisamsam, Glumanda, Shiggy és Pikatchu csak a négy legismertebb a 151 pokémon-figura közül, akik ázsiai megjelenésük után betörtek az európai piacra is és a Gameboyokon cserélgették őket a gyerekek. A videójáték után már olvasni is lehetett izgalmas kalandjaikról, illetve rajzfilmen is megjelentek. A fogyasztói siker igencsak meglepte az alkotókat és azóta is töretlen a sikerük.

A sikerük titka talán abban rejlik, hogy több célcsoportnak is gyártanak. Először a kis, egyedi tulajdonságokkal felruházott, saját személyiséggel bíró szörnyecskéket lehetett gyűjteni. Aztán szinte szerepjátékokat lehetett velük játszani, mivel ezek a játékok annyira felhasználóbarátok, eredetiek voltak.

További titok lehet, hogy egyszerre több platformon van jelen a Pokémon-jelenség: videójáték, kártyajáték, rajzfilm formájában érhetők el. Talán még a Star Wars-imádathoz lehet hasonlítani sikerüket.

A Pokémonok rajongói oldala a 82.000-et közelíti. Először általános iskolás korunk körül találkozunk Pikatchuval és barátaival. Cserélgetjük őket először barátainkkal, gyűjtjük a figurákat. A gyerekek számára klassz érzés, hogy valamiről többet tudnak, mint a felnőttek, afféle kis szakértőkké válnak. Először persze a szüleiken szeretnének túltenni. A pokémon-gyűjtés, a pokémon-keresés mind –mind olyan terület, ahol szülők és gyermekek egyaránt bevonódnak a játékba.

Sok szülő és pedagógus szkeptikusan fogadta a sorozatot, mert tartottak az erőszakos megnyilvánulásoktól, illetve a japán rajzfilmek (animék) szokatlanul hektikus esztétikájától a szürke színeiktől és gyors vágástól. Akkor kapott pozitív értékelést a sorozat, amikor rájöttek, hogy tulajdonképp alapvetően arról mesél, hogy egy fiú hogyan bizonyít, hogyan él át kalandokat legjobb barátjával, Pikatchuval és hogyan bizonyítja azt, hogy bármilyen helyzetben fel tudja találni magát.

A Pokémon ma is fejlődik. Újra és újra megjelenik valami mással, legutóbb a Pokémon Go-val, amely – bár ingyenes – mégis már a start után rendkívül sikeres volt és még mindig 100 millió dollár bevételt generál havonta a gyártónak.

Kapcsolódó cikkek

Drónokkal repülni: a virtualitás és a valóság közt

Drónokkal repülni: a virtualitás és a valóság közt

Timothy Trowbridge profi drónpilóta elmeséli, mi szükséges a hobbijához és mennyibe kerül neki.

Már az ötveneseket is beszippantották a számítógépes játékok

Már az ötveneseket is beszippantották a számítógépes játékok

Az idősebb generáció többet játszik a számítógépen, mint a fiatalok.